miercuri, 7 aprilie 2010

LONDRA 16-22 MARTIE 2010

1. ARTA












Cea mai mare bucurie pe care o poti avea in Londra este ca aproape toate muzeele de arta sunt gratuite. Vestile proaste sunt ca nu ai voie sa faci nici o poza (in nici o alta tara nu am vazut atatia paznici la operele de arta; nici nu apucai sa pui mana pe aparat ca aparea cineva si iti spunea pe un ton prietenos "don`t''), si chiar daca ti s-ar fi dat voie, nu prea exista multe opere pe care sa vrei sa le fotografiezi.




La ''National Gallery'' poti totusi sa inspiri aerul artei lui Van Gogh, Holbein, Botticelli, Piero della Francesca, Uccello, Turner, etc. Frumos muzeu, clasic, dar dupa umila mea parere personala nu se poate compara cu muzeele din Madrid, ca sa nu mai vorbim despre Paris, capitala artei plastice, clasice si moderne. Pe laterala din dreapta a muzeului se afla intrarea pentru ''National Gallery Portrets'', unde am avut norocul sa prind o expozitie a celebrului fotograf Irving Penn. Intrarea: 10 lire. Superba expozitie!





British Museum este o minunatie arhitecturala, cu o infatisare calsica si un interior cat de poate de modern. Intrarea este gratuita, in schimb expozitiile temporare se platesc.






Tate Modern-un muzeu de arta contemporana, foarte contemporana. Intrarea aici se face , incredibil, tot gratuit. Se pot viziona performance-uri, fotografii, instalatii, opere de Pollock (se fapt nu este decat una singura), Monet(tot una), Dali. Spatiu imens, opere mari (ca dimensiune), dar putine.




2. LOCURI DE VIZITAT









Londra este un oras uluitor si pentru a-l putea cuprinde, desi este un efort imposibil, trebuie sa iti programezi obiectivele principale si sa fii pregatit pentru a renunta la altele. Trebuie sa fii foarte puternic in alegerile tale, pentru ca odata ajuns acasa cineva te va intreba : ''cum, ai fost in Londra si nu ai vizitat muzeul Madame Tussauds?'' Ei bine, da, nu am fost si nici nu mi-am dorit. Mi-am dorit in schimb sa vad stadionul de rugby Twickenham, unde joaca echipa nationala, dar nu am mai ajuns din cauza oboselii si a zonei (stadionul este in zona 6), dar m-am consolat totusi cumparandu-mi un tricou al nationalei si o mini minge de rugby de care sunt foarte mandra. Sa revenim la locuri de vizitat: imensul Hyde Parc care conduce catre fantana construita in memoria printesei Diana, catre castelul Kensington (nici la asta nu am ajuns). De pe Oxford Street poti intra in Hyde Parc si poti observa celebrul ''speaker corner'', coltul oratorului in traducere libera, in traducere practica este aleea principala pe care unul dintre locuitorii nemultumiti ai Londrei isi expune galagios sau pasnic (dar de obicei tipetele sunt mult mai apreciate si culmea, percepute de publicul larg) parerea despre orice. Se pot auzi glasuri isterice (noi am vazut o femeie asiatica care a tipat pana cand toata lumea s-a retras) si alte vociferari. Este foarte pitoresc.












Apoi, in drum catre muzeul de arta moderna si contemporana se poate admira catedrala Sf. Paul. Cam atat am se spus despre dumneaei. Personal cred ca cea mai frumoasa constructie de gen este Sf. Petru din Roma.













Ochiul Londrei este o atractie foarte populata de turisti. Costa cam mult-18 lire- dar cred ca daca nu este ceata, merita. Din punctul meu de vedere se misca destul de incet, mai face si cateva pauze, deci trebuie sa-ti rezervi cateva minute (incepand de la jumatate de ora in sus).






















Un sfat prietenesc pentru cand vizitati schimbarea garzii de la Palatul Buckingham: mergeti mai devreme, pe la ora 11 (de obicei se schimba garda incepand cu ora 11.30) si asigurati-va un loc in apropierea(lipit ar fi cel mai indicat) portii. Acolo are loc ''actiunea''. Daca nu se poate, atunci asigurati-va ca aveti muschii de la picioare (in special gemenii) foarte bine antrenati, pentru ca pozitia de baza va fi ''pe varfuri''.Garzile sosesc calare de undeva din stanga palatului, fac un ocol al piatetei si vin inapoi, pe jos, cu stangul pe toba pana intra in curtea palatului. Are loc schimbul de garzi, dupa care orchestra incepe sa cante (spre surprinderea tuturor de fata): ''dancing queen'' al formatiei Abba; dupa care, a continuat cu ''mama mia''. Nu uitati in drum catre palat sa treceti pe la magazinul de suveniruri a palatului Buckingham. Este cu adevarat unic. Aici poti gasi brelocuri reprezentand coroana reginei (5 lire), prosoape pentru ceai cu inscriptia ''Buckingham palace'', costume de bucatari, etc. Trafalgar Square este considerata centrul londrei. Aici se afla statuia colonelului Nelson si tot aici se afla National Art Gallery. Palatul parlamentului si Big Ben-ul se afla vis-a-vis de ochiul Londrei. Treci Tamisa (care uneori curge invers) si te intalnesti cu marele Ben. Ocolind si ben-ul si palatul, poti admira catedrala Westminster Abbey.


































3. TRANSPORTUL


















Transportul in Londra nu este atat de complicat precum pare. Cel putin pentru noi a fost destul de usor, caci totul este foarte bine explicat si desenat (au sageti ajutatoare pe strazi ca sa nu uiti ca se circula invers- la trecerile de pietoni, pe strada chiar scrie ''priveste stanga'' sau ''priveste dreapta''). Sa incepem cu inceputul: Londra este formata din 6 zone concentrice.Centrul este zona 1, evident. Pentru a te putea descurca decent prin oras, exista cateva mijloace de transport in comun disponibile: trenul, metroul si autobuzul suspendat si pentru turisti vaporasul. Noi am stat in zona 3 si am ales sa ne deplasam rapid si comod cu trenul si apoi cu metroul. Iti poti lua o cartela pentru o zi-one day travel card-care sa fie valabila pentru trei zone(1,2 si 3) care costa 6,5 lire si calatoresti distante ametitoare. Pentru o cartela valabila pentru toate cele 6 zone costul este de 7,5 lire. Cu aceste cartele se poate calatori doar cu trenul si metroul, nu si cu autobuzul. Cu suspendatele se poate achizitiona o alta cartela numita "oyster card'' care costa 10 lire si se poate folosi doar 9 calatorii. Dar totusi Londra si in opinia mea orice oras se vede si se experimenteaza la picior. Sigur ca ai nevoie si de transport dar frumusetea si particularitatea orasului le cunosti de la inaltimea pasului.


4. MANCARE




















Londra este o miniatura a intregului glob pamantesc din punct de vedere culinar. Aici se intalnesc in armonie toate gusturile si celui mai mare gurmand. Eu am vrut sa experimentez bucataria asiatica. In restaurantul corean am comandat pentru prima data ''kimchi'', un aperitiv de 2 lire format din varza murata impreuna cu usturoi, ardei iute si alte condimente asiatice. Este foarte iute dar foarte buna. Mama a comandat o portie de pui cu ceapa cu orez in abur. (ei folosesc orezul pe post de paine si este un orez minunat) Iar eu am comandat o minunata supa coreana formata din muguri de soia (absolut mortali), fire de carne de vita si un ou intreg.




















In cartierul chinezesc am ales sa experimentez pentru prima data celebra rata pekin, adica cea din imaginea alaturata.Minunata idee, dar in practica... Nu a fost chiar atat de rau, dar contine(rata) foarte multa grasime intre carne si piele, iar corpul meu nu tolereaza grasimea din mancare. Pentru aperitiv ne-am comandat o portie de pui de caracatite in sos thailandez si galuste dim sum cu creveti in foi de orez. Si deci eu am mancat carnea de rata (buna) si o portie de orez cu creveti.Rata a fost cam 7 lire si orezul 5 lire (dar era o portie pentru doua persoane)Am dorit mult sa incerc o specialitate si anume: limbi de rata. Dar ospatarul s-a uitat la mine si mi-a recomandat sa nu. Ca daca nu ai mai mancat asa ceva ti se poate parea un gust ciudat. Dar la urmatoarea excursie imi voi incerca norocul.









Aici suntem la Westfield, la un restaurant vietnamez. M-a impresionat sistemul de servire. Deci stateai, comandai si apoi ti se dadea un aparat (ca un telefon) si te asezai la masa. Cand comanda era gata, acel aparat incepea sa vibreze si tu te duceai si iti ridicai tava cu mancare. Noi am comandat o salata de legume cu papaia, muguri de soia, alune, si o supa (desi eu am crezut ca vor fi taitei prajiti) cu taitei din orez si creveti. La acea supa se servea si un bol aditional in care se aflau frunze de busuioc si coriandru, plus muguri de soia si ardei iuti pentru a-ti asezona dupa gust mancarea.



Se putea lua masa si in aceast mod, numit popular si ''botu` calului'', in piata de la Covent Garden, unde o portie de paella spaniola costa 6 lire. Dar ti se servea intr-o farfurie din plastic si zgomotul si agitatia din jur mie, personal nu imi fac placere.




















Pentru mine cea mai buna masa cred ca din toate timpurile si din toate culturile a fost la un mic restaurant thailandez. Acolo, intre ora 12 si 16 puteai comanda orice fel (doar unul) si costa 5.50 lire. Si mi-am comandat un fel de supa cu lapte de cocos, cu carne de vita si nelipsitul orez. Cuvintele pentru a descrie gustul pe care il avea acel fel de mancare nu s-au inventat. Era usor iute, usor dulce, usor sarat, avea tot ce trebuie. Nici acum nu imi revin...
















Aici este un concept foarte interesant, un restaurant japonez numit yo! sushi. Pe acea banda rulanta bucatarii pun castronele de diferite culori, care contin, evident diferite feluri de mancare. Fiecare culoare avea un anumit pret, cam 2 sau 3 lire fiecare. Depinde de tine cate castronele iti alegi, iar apoi vine ospatarul si iti numara pe culori castronasele si iti spune cat ai de platit. In masa sunt puse condimentele: ghimbir murat (extraordinar de bun), wassabi (mi-a parut rau ca am gustat asa, ''crud''), sos de soia. Aici am putut experimenta pentru prima data tempura de creveti (si acum ma gandesc la ea). Deci stateai pe scauna si asteptai sa vezi care fel de mancare iti face cu ochiul; apoi alegeai castronasul, mancai si apoi...alegeai altul.












































5. SHOPPING
























Daca sunteti amatori de shopping aici este locul in care va veti simti ''acasa''. Oriunde te uiti, oe orice strada din centru exista mii si mii de magazine cu tot ce iti poti imagina si mai mult decat atat. Sigur ca la un moment dat se cam repeta dar privelistea este o extraordinara. Se gasesc parfumuri, imbracaminte, incaltaminte, ceasuri, biju-uri la orice pret, depinde de buzunarul privitorului. Preturile nu iti provoaca o stare de ameteala asa cum ai crede, chiar si la marile firme. Adica iti poti cumpara lejer o geaca de blugi de la firma Mango cu aproximativ 30 de lire, pantaloni de la Gap cu 24 de lire, ceas swatch incepand de la 70 de lire. Zonele cele mai aglomerate in orice timp al zilei le-ai vizita sunt Oxford Street, Oxford Circus, Regent Street (dar nu recomand pentru ca nu prea sunt magazine, si cand am fost eu se si construia o cladire si privelistele erau cam limtate+ un zgomot de neuitat), Covent Garden cu piata sa unde se pot gasi o multitudine de obiecte mai mult sau mai putin nefolositoare la preturi foarte mici, desigur si calitatea va fi la fel. Se poate incerca si Bond Street si Old Bond Street, sunt la fel de interesante. Pe Oxford Street este gigantul magazin Selfridge, un mall de 5 etaje unde poti gasi tot ce iti sopteste inima. La parter, exact cum intri pe usa, te imbratiseaza un miros puternic de la toate firmele mari de parfumuri aflate acolo, apoi intri in lumea fardurilor unde poti beneficia de un machiaj din partea profesionistilor pe loc. La etaj se gasesc pantofii de firma (Gucci, Prada, Dolce) si moda pentru barbati, la subsol este zona electronicelor. Este un mall foarte comod din unct de vedere financiar, usor de gasit si foarte elegant. Acum sa trecem la categoria grea: Westfield. Personal nu am mai vazut asa ceva. Este un mall imens, cu 280 de magazine, 48 de restaurante, imposibil de cuprins intr-o zi, si nici a doua zi nu am reusit. Am stat o zi intreaga in acest complex opulent, care se poate compara si cu un muzeu. Aici se gasesc toate firmele importante de incaltaminte, imbracaminte, ceasuri, bijuterii, etc. Ca sa exemplific doar cateva: Mango, Gap, Timberland, Zara, Bershka, Pull and Bear, Burton, Cartier, Debenhams, Apple, etc. Este o experienta placuta sa faci cumparaturi dintr-un loc atat de select. Complexul este format din partea principala cu toate aceste firme, si partea mai speciala, numita "Village'', unde numarul de lire din potrofel trebuie sa depaseasca mult suta pentru a putea cumpara ceva, orice. Dar arhitectura din aceasta parte a mall-ului este superba.












































Cel mai interesant magazin pe care il recomand, desi este foarte scump (o redingota costa 115 lire si am observat ca au o slabiciune pentru acest numar pentru ca aproximativ toate articolele costa 115 lire) este ''Desigual''. Sunt creatii cu adevarat unice, un material foarte bun si foarte moderne.

































Si terminam cu ''muzeul'' Harrods. Aici se gasesc firmele ce au exclusivitate, cum ar fi :Valentino, Galliano, Ralph Lauren, Chloe, etc. Opulenta s-a inventat aici. De curiozitate am vizitat si toaleta si nu mica mi-a fost mirarea sa observ ca pe o masuta se aflau sticle de parfum: Light Blue de la D&G, Paco Rabbane, Givanchy si altele. La poarta te intampina cativa oameni de ordine care nu permit intrarea in magazin decat a persoanelor elegant sau cel putin decent imbracate. Am dorit sa vedem celebrul inel al Dianei de logodna cu Dodi, dar din cauza marimii magazinului, a trebuit sa intrebam unde se afla holul principal. Tot o enigma a fost si usa de iesire. Magazinul este foarte mare si cuprinde zeci standuri, dar intre ele nu prea este loc de plimbari, si deci devine usor sufocant. Mie personal nu mi-a placut ideea de a combina vechea arta egipteana cu luxul si eleganta din secolul 21. Nu prea au legatura o rochie superba de Valentino cu imainea sfinxului, dar asta este doar o parere personala.


Sala cu diferite mancaruri este remarcabila: poti gasi aici orice , de la cele mai rafinate trufe de ciocolata pana la un frumos aranjament de pesti vii, cu stridii si caracatite. Si aici exista aceasi aglomeratie (noi am mers si vinerea seara) si spatiu mic pentru imensa marfa de lux.


Exista si un shop de suveniruri, extraordinar de scumpe (dupa parerea si buzunarul meu) : un tricou cu inscriptia Harrods este 25 lire, un breloc 7 lire, etc. Dar cu toate astea vizitarea magazinului Harrods este o experienta.
























Un comentariu:

  1. imi plac blogurile voastre... ma gandeam ca sunteti vegetariene... :)dar m-am inselat :P

    RăspundețiȘtergere